*

Janne J. M. Muhonen Tositarkoituksella

Jääkiekon SM-liiga ja yleisökato

Ajattelin kirjoittaa lämpimikseni jonkunlaisen analyysin suosikkiurheilulajini jääkiekon nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Tällä hetkellä tilanne on se, että lähestulkoon jokainen seura kamppailee reilusti pienentyneiden yleisömäärien vuoksi ja tämän, eli kutistuneiden lipputulojen, seurauksena pienimpien (lue: raharikkaita seuroja pienemmällä budjetilla liikkeellä olevien) seurojen talousvaikeudet pahenevat.

Itse haen pääsyypäätä yleisökatoon itse lajin ja kunkin ottelutapahtuman ylikaupallistumisesta. Varsin monen jääkiekko-otteluselostuksen yhteydessä haastatellaan seurojen markkinointiosastoa - näin Jyväskyläläisittäin JYPin entistä markkinointipäällikköä ja nykyistä toimitusjohtajaa Kari Tyneä - ja kaikkien visiona on tehdä ottelusta elämys kaikkine oheistapahtumineen ja -krumeluureineen.

Jokainen kaukalon neliösenttimetri on jäätä ja laitoja myöten mainoksilla kyllästetty - puhumattakaan pelaajien pelipaidoista ja -varusteista.

Itse urheilulaji, ottelun kulku ja lopputulos uhkaavat pikkuhiljaa jäädä taka-alalle, enkä usko olevani ainoa fani, jota tällainen vierastuttaa. Paljon puhuva oli Jyväskylän Mestis-seura JYP-Akatemian kehityspäällikön (nimi ei jäänyt mieleen, eikä meinaa löytyä googlettamalla) toteamus haastattelussa ennen tämän päivän JYP-KalPa -ottelun alkua: "Kokonaispaketti aiotaan tehdä viihdyttäväksi".

Alkutahdit kehityskululle antoi nähdäkseni seurojen muuttuminen/hakeutuminen osakeyhtiöiksi. Tämän linkin takaa löytyy luettelo tämän hetken liigajoukkueiden kotihallien nimistä, joista karkeasti noin puolien nimessä on mukana pääsponsorin nimi, JYPin tapauksessa Jyväskylän Energiasta kehitetty brändinimi.

Yhtiöityminen ja rahakkaiden sponsoreiden hankinta on tietenkin välttämätöntä toiminnan rahoituksen kannalta, mutta tuo mukaan kaupallistumisaspektin, jolla on myös lieveilmiöitä.

Pääsylippujen hinnat ovat karanneet käsistä, koska lähes jokaisen jäähallin vakiovarustukseen kuuluu iso ns. mediakuutio ja jonkunlaisia VIP-aitioita tai ravintoloita, joiden ylläpito tietenkin on seuralle iso menoerä. Se, mitä sikariporras käyttöönsä vuokraamissa VIP-aitioissaan touhuaa yhteistyökumppaneita kestiten ja voidellen, on tietenkin minulle herttaisen yhdentekevää. Kuitenkin pelkkä ajatus siitä, että lätkämatsiin mennään juomaan viinejä ja syömään sisäfilettä pelitapahtumien intensiivisen seuraamisen sijaan tuntuu kurjalta

Sen lisäksi näiden VIP-aitioiden (esimerkki tämän linkin takana) ja ravintola-alueen rakentaminen on käytännön todellisuudessa tarkoittanut verraten pienikokoiselle Synergia-areenallemme sitä, että tavallisten rahvaiden kukkaroille sopivia seisomapaikkoja on vähennetty kunkin remontin yhteydessä. Toisessa päätykatsomossa niitä ei ole tietääkseni enää lainkaan, koska tilalle rakennettiin ravintola-alue, ja osa korvattiin istumapaikoilla.

Jokaisessa suomalaisjäähallissa seisomapaikkoja ei ole lainkaan, tai edes koskaan ollutkaan, ja istumapaikat ovat luonnollisesti kalliimpia.

Eräs asia, jonka itse asiassa kaverini tiesi kertoa, on se, että monet suuret yritykset näillä tienoin - ja aivan varmasti muissakin kiekkokaupungeissa - hankkivat ison määrän kausikortteja edustustarkoituksiin parhailta katselupaikoilta, mutta ne eivät ole kaikki käytössä läheskään jokaisella ottelukierroksella.

Jokainen tällainen istumapaikka on pois yksityiseltä kuluttajalta - joskaan tämä ei toki yksin selitä sitä, että ehkä viikonloppuja ja sopivan nimekkäitä vastustajia (HIFK, Jokerit tai Kärpät, samoin kuin "paikallisvastustaja" KalPa) lukuun ottamatta tyhjiä istumapaikkoja on meidän kotihallimme vaatimattomasta 3 226 kappaleesta lukuisia.

Viimeinen asia, joka vähentyneisiin katsojamääriin vaikuttaa, on takavuosien Hockey Nightista (ah, ne oranssit takit Jutilalla ja Saukkosella, häntä aiemmin myös legendaarisella Pentti Lindegrenillä!) reilusti kehittynyt televisiointi, jota hoiti edellisillä kausilla Urho TV ja tästä syksystä alkaen Nelonen Media.

Moni kuluttaja kokee vaivattomammaksi, ottelun seuraamista ajatellen helpommaksi ja tietysti halvemmaksi istahtaa sohvalle, korkata markettiolut ja väijyä ottelua kotoa käsin. Näin myös itse teen - tosin hieman eri syistä.

Tähän liittyen suorastaan ärsyynnyin luettuani joitain vuosia sitten jääkiekkotoimittaja Juha Hiitelän valitusvirren koskien suomalaisten jääkiekkoseurojen NHL:ään verrattuna vaatimattomampaa "kestiystävällisyyttä", mitä juuri toimittajakuntaan tulee. Hiitelä nautti kahvinsa pahvimukista, eikä saanut käyttöönsä tilavaa VIP-loosia ja tämä närkästytti häntä, koska oli saanut Pohjois-Amerikassa huomattavasti loistokkaampaa kohtelua.

Vaikka kyseessä on jääkiekkoasiantuntijana esittäytyvä henkilö (muotoilen asian tällä tavoin, koska olin eri mieltä hyvinkin monesta asiasta, joita hän muinaisesta Radio Jyväskylästä tulleiden JYP-otteluselostusten erätauoilla lähetetyssä Hiitelän boksi -ohjelmassaan esitti), paistoi tuosta nimenomaisesta kirjoituksesta syvä vieraantuminen itse lajista.

Meneillään on samankaltainen muutos kuin Neste Rallissa, jota olen alkanut vähitellen boikotoida sen tolkuttoman ylikaupallistumisen, keskittämisen ja rahastamisen vuoksi. Erikoiskokeita on puolet entisestä, samoja pätkiä ajetaan moneen kertaan, ja yleisöerikoiskokeet sekä viimeisen päälle keskitetty sekä tietenkin suljettu huoltoalue saavat melkein oksennuksen nousemaan kurkkuun pelkän ajatuksen osalta.

Toivon todella, ettei jääkiekolle ole käymässä kokonaisuutta ajatelen samoin.

Uhkakuvat ja tulevaisuudennäkymät voisivat olla sellaisia, että jääkiekkoareenoiden yhteyteen viritellään kymmenkunta isoa screeniä, jotka näyttävät jatkuvasti kymmenistä eri kuvakulmista kuvattua materiaalia kaikesta mahdollisesta aina pelitapahtumista vaihtopenkkiin tai jopa pukukoppiin. Pelaajat ovat varustettu pienillä kameroilla ja mikrofoneilla. Huh...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Juuri tuo otteluiden tuominen olohuoneisiin näkyy halleilla...
Halvemmalla katsoo ottelun omalta sohvalta ilman wc- ja olutjonoja.

Jouni Nordman

Itse olen ajatellut siityä katsomaan jääkiekko nuorten SM ligan, sillä sillä itse aisa on paremmin esillä, palveluikis riittä varsin hyvin se HK cmabäri, joka on ollut pennusta asti se oikea makkara jääkiekkö tunnelman luomisen.

Tähän voi vain todeta, että jenkeissä koripallossa on yliopistosarjojen katsoja määrtä suuremmat, kun on NBA, tämä juuri johtuu siitä, että laji itse on näissä pääasiassa.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset